Zengezur Koridoru'nun açılmasıyla Türkiye'nin stratejik önemi daha da artacak. Koridor; Asya, Kafkasya, Türkiye ve Avrupa arasında kesintisiz bir ulaşım zinciri kuracak. Taşıma süreleri ve maliyet azalırken ticaret hacmi ve yatırımlar artacak.

Koridor için tarihi önem taşıyan Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu demir yolu hattının temeli atıldı.

Yılda 5,5 milyon yolcu ve 15 milyon ton yük taşıma kapasitesine sahip olacak bu hat, sadece lojistik kapasite anlamında değil, inşa kalitesi, tünel ve viyadük tasarımı gibi unsurlarla da ileri mühendislik örneği olacak.

Hattın yapımında 5 tünel, 19 aç-kapa tünel, 3 viyadük, 10 köprü, 144 alt geçit, 27 üst geçit ve 480 menfez yer alacak. Hattın 2029 yılının sonunda tamamlanması hedefleniyor.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Demir Yolu Hattı Temel Atma Töreni'nde yaptığı konuşmada, Zengezur Koridoru'nun kapısını sonuna kadar açıp Güney Kafkasya'da barış ve refah dolu yeni bir dönem başlatacak Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu demir yolu hattının yapım çalışmalarını başlatmanın tarifsiz heyecanını ve mutluluğunu yaşadıklarını söyledi.

Türkiye'nin, hem coğrafi hem de kültürel olarak kıtaların, medeniyetlerin, tarihi ipek ve baharat yolları gibi kadim ulaşım koridorlarının kesişme noktasında olduğunu, Asya ve Avrupa arasındaki doğu-batı koridorunda doğal bir köprü olduğu gibi Kafkas ülkeleri ve Orta Asya'dan Afrika'ya uzanan koridorun da tam ortasında bulunduğunu anlatan Uraloğlu, özellikle dünyadaki son siyasi gelişmeler de Türkiye'nin kilit noktasını teşkil ettiği Orta Koridor'un stratejik önemini bir kez daha ortaya koyduğunu işaret etti.

Zengezur Koridoru için tarihi adım

Orta Koridor'un geliştirilmesinin önemini anlatan Uraloğlu, "Marmaray, Bakü-Tiflis-Kars demir yolu, Avrasya Tüneli, Yavuz Sultan Selim, Osmangazi ve 1915 Çanakkale köprüleri gibi mega projeleri hayata geçirdik ve yeni proaktif projelerimize de devam ediyoruz. Bugün, sadece bir demir yolu hattının temelini atmıyoruz. Türkiye, Azerbaycan ve Ermenistan'ı birleştiren bir köprünün, Çin'den Avrupa'ya uzanan Asya ile Avrupa arasındaki sosyoekonomik ilişkileri daha da pekiştirecek çelikten bir uluslararası bağın yapımına başlıyoruz." diye konuştu.

Ulaşımın, medeniyetlerin buluşma noktası, milletlerin birleşme köprüsü ve ekonomilerin can damarı, kalkınma, birlik ve kültür yolculuğunun anahtarı olduğunu belirten Uraloğlu, demir yollarının da bu yolculuğun güçlü, çevreci ve ekonomik rotalarından biri olduğunu kaydetti.

"Son 23 yılda ulaşıma 300 milyar dolara yakın bir yatırım yaptık"

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın liderliğinde, 2002 yılından bu yana demir yollarını bir devlet politikası olarak ele aldıklarını ve öncelikli sektörlerden biri olarak belirlediklerini dile getiren Uraloğlu, şöyle devam etti:

"Demir yolu hatlarımızın limanlara, organize sanayi bölgelerine, lojistik merkezlere bağlantısını sağlayarak demir yollarımızı kombine taşımacılığa uygun yeni bir anlayışla ele aldık. Projelerimizle sadece doğu-batı hattında değil, kuzey-güney kıyılarımız arasında da demir yolu ulaşımını ekonomiye katkı sağlar hale getirmeyi planladık. Mevcut hatlarımızın modernizasyonuna devam ediyoruz. Yaklaşık yüzde 70-80 oranında elektrikli ve sinyalli hale getirdik.

Son 23 yılda ulaşıma 300 milyar dolara yakın bir yatırım yaptık. Bunun önemli bir parçası 64 milyar dolarla artık demir yollarını oluşturuyor. Artık bundan sonraki önceliğimiz ve ödeneklerimizin büyük bir bölümünü demir yollarına aktarmaktır. 2002 yılında yaklaşık 11 bin kilometre olan demir yolu uzunluğumuza; 2025 yılı itibarıyla, 2 bin 251 kilometresi YHT ve hızlı tren hattı olmak üzere yaklaşık 3 bin kilometre yeni hat ekledik. Demir yolu ağı uzunluğumuzu 14 bin kilometreye yükselttik. Marmaray ve Bakü-Tiflis-Kars demir yolları hattı gibi vizyon projelerle, Türkiye'yi Asya'dan Avrupa'ya uzanan 'Demir İpek Yolu'nun merkezi yaptık. Hayata geçirdiğimiz bu iki proaktif projeyle demir yolu taşımacılığı alanında ülkemizin doğu-batı yönlü uluslararası yük hareketlerinde üstlendiği kritik rol ülkemizin lojistik gücüne güç kattı."

Zengezur Koridoru için tarihi adım

"Bu proje, uluslararası barış ve refah için bir yol haritasıdır"

Bakan Uraloğlu, şunları kaydetti:

"Bugün burada, Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu demir yolu hattı ile Zengezur Koridoru'nun hayata geçmesini sağlayacak en somut ilk adımlarından birini atarak, sadece Türkiye'nin değil, tüm Güney Kafkasya'nın ve Avrasya'nın geleceğine damga vuruyoruz. Bu proje, uluslararası barış ve refah için bir yol haritasıdır. Zengezur Koridoru, Türkiye, Azerbaycan ve Ermenistan arasında ekonomik işbirliğini güçlendirecek, bölgesel barışı pekiştirecektir. Başta Orta Koridor'un paydaşı olan ülkeler olmak üzere küresel ticarette tüm dünya için altın bir çağ başlatacaktır.

Güney Kafkasya'da ekonomik işbirliğini artıracak, sınırların açılmasını ve diplomatik ilişkilerin normalleşmesini hızlandıracaktır. 224 kilometre uzunluğundaki Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu demir yolu hattımızı; çift hatlı, elektrikli ve sinyalli olarak inşa edeceğiz. Yılda 5,5 milyon yolcu ve 15 milyon ton yük taşıma kapasitesine sahip olacak bu hattımız; 5 tünel, 19 aç-kapa tünel, 3 viyadük, 10 köprü, 144 alt geçit, 27 üst geçit ve 480 menfez ile bir mühendislik harikası olacaktır."

Hattın bölgesel ve küresel ticarete olumlu yansıyacağını ifade eden Uraloğlu, "Zengezur Koridoru'nun Orta Asya, Hazar Bölgesi, Azerbaycan ve Ermenistan'ı Türkiye’ye bağlayan sosyo-ekonomik, jeopolitik ve jeo-stratejik özelliklere sahip olması ve koridorun Azerbaycan, Türkiye ve Ermenistan arasındaki demir yolu ağını genişletmesi bölgesel ve küresel ticarete de olumlu yansımalara zemin hazırlayacaktır. Koridorun, Nahcivan Özerk Cumhuriyeti, Ermenistan ve Azerbaycan'daki kesimlerinin de inşa edilmesiyle Zengezur Koridoru'nun hayata geçmesi Çin'den İngiltere'ye uzanan uluslararası ticaret hattını daha verimli hale getirecektir. diye konuştu.

"Demir yolu bağlantısını sağlayacak ana hatlarımızdan birisi olacak"

Hattın, Trans-Hazar ulaşım güzergahı ve Uluslararası Kuzey-Güney Ulaşım Koridoru gibi küresel ağları da destekleyerek Avrasya'nın tedarik hatlarının güçlenmesini sağlayacağını işaret eden Uraloğlu, şöyle devam etti:

"Hazar Denizi ve havzalarını birleştiren Türkiye'nin Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde üretim kapasitesine, ihracatına, ulaşım altyapısının gelişimine büyük katkı sağlayacağı gibi Akdeniz Bölgesi'nin turizm kapasitesinin gelişmesine de destek verecektir. Bu aynı zamanda Türkiye'deki hem Karadeniz hem Ege ve Akdeniz'e de demir yolu bağlantısını sağlayacak ana hatlarımızdan birisi olacak. Türkiye, bu projeyle bölgesel ve küresel aktörlerle işbirliğini güçlendirirken, jeopolitik ve jeo-ekonomik önemini de bir kez daha kanıtlamış olacak. Bu proje, Sayın Cumhurbaşkanımızın liderliğindeki Türkiye'nin arabuluculuk vizyonunu ve bölgesel barışa olan katkısını bir kez daha gözler önüne seriyor."

Zengezur Koridoru için tarihi adım

Bu projenin küresel ticaretin geleceğini düşünen bir vizyon ortaya koyduğunu vurgulayan Uraloğlu, şunları kaydetti:

"Bölgedeki jeo-stratejik bir güven adası olan ülkemiz, bu projeyle sadece kendi çıkarlarını değil, tüm bölge ülkelerinin refahını ve küresel ticaretin geleceğini düşünen bir vizyon ortaya koymaktadır. Projeyle, Kars'ın tarihi ve stratejik önemini bir kez daha ön plana çıkarıyoruz. Kars, bu hattın çelikten kapısı olacak. Iğdır'ın tarım ve sanayi potansiyeli küresel pazarlara açılacak. Aralık ve Dilucu, Zengezur Koridoru'nun uluslararası ticaret ağındaki kilit noktaları haline gelecek. Bu tür yeni projeleri hayata geçirirken bir yandan da Halkalı-Kapıkule, Ankara-İzmir, Karaman-Ulukışla, Bandırma-Bursa-Yenişehir-Osmaneli, Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep, Yerköy-Kayseri Hızlı Tren hatları gibi önemli demir yolu projelerinin de yapımlarına durmaksızın devam ediyoruz. Demir yolu ağımızı 2028'de 17 bin 500 kilometreye, 2053'te ise inşallah 28 bin 600 kilometreye çıkararak demir yolunda yük taşımacılığındaki payını yüzde 5'ten yüzde 22'ye çıkarmış olacağız."

"Bu hat, uluslararası arenada ses getirecek"

Uraloğlu, Türkiye'nin lojistik gücünü arttıracak, rekabetçiliğini ve verimliliğini yükseltecek altyapı projelerini hayata geçirmeyi kararlılıkla sürdüreceklerini anlatarak, "Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu demir yolu hattı, bir demir yolundan çok daha fazlasını içeriyor. Bu hat, uluslararası arenada ses getirecek, Türkiye'nin jeo-stratejik liderliğini perçinleyecek, birliğin, refahın ve barışın yoludur. Türkiye’nin ihracat hedeflerine güç katacak, gençlerimizin ufkunu genişletecek, sanayici ve esnafımızın yüzünü de güldürecektir. İşçisinden mühendisine, herkesin alın teriyle yükselecek bu eserin, bölgemiz, milletimiz ve tüm dünya için hayırlı olmasını temenni ediyorum." ifadelerini kullandı.

Projenin finansını temin ettiklerini dile getiren Uraloğlu, sözlerini şöyle tamamladı:

"Elbette Türk insanımızın merak ettiği 'başladınız da ne zaman bitireceksiniz' sorusu. Biz başladığımız hiçbir işi yarım bırakmadık. Cumhurbaşkanımızın liderliğinde biz her işi bitirdik. Burada da dış kredisini temin ettik. 2,4 milyar avroluk bir projeden bahsediyoruz. Dolayısıyla bu finansmanı da temin ettik. Önümüzde hiçbir engel yok ve gerekli koordinasyonları sağladık. Bu proje, inşallah 4-5 yıl gibi bir süre içinde müteahhit firmalarla bitirerek vatandaşımızın hizmetine sunacağız. Başlamak bitirmenin yarısıdır. Allan kazasız belasız çalışmak nasip etsin."

"Bölgesel ticarete son derece olumlu yansımaları olacak"

Cumhurbaşkanı Erdoğan, Kars-Iğdır-Dilucu Demiryolu Hattı Temel Atma törenine yazılı mesaj gönderdi.

Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın mesajı şu şekilde:

"Sevgili Karslı kardeşlerim, Ulaştırma Bakanlığımızın kıymetli mensupları, kıymetli misafirler, sizleri en kalbî duygularımla, hürmetle, muhabbetle selamlıyorum.

Birazdan temelini atacağımız Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Demiryolu Hattımızın ülkemiz ve bölgemiz için hayırlara vesile olmasını olmasını temenni ediyorum.

Türkiye ile Azerbaycan arasındaki yeni ulaşım bağlantısını sağlayacak olan bu hat, ülkemiz ile Nahçıvan ve Azerbaycan arasında köprü vazifesi görecek çok önemli bir kalkınma hamlesidir.
Proje büyüklüğü 2,4 milyar Avro, toplam uzunluğu 224 kilometre olan yeni demiryolu hattımız; 5 istasyon, 5 tünel, 19 aç-kapa tünel, 10 köprü, 3 viyadük, 144 altgeçit, 27 üstgeçit ve 480 menfezden oluşuyor.

Zengezur geçişi Demiryolu Hattı üzerinden Azerbaycan ile Güneydoğu ve Akdeniz bölgelerimizi; Hazar ile Akdeniz havzasını birleştirecek Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Demiryolu Hattımızın tamamlanması, bölgesel iş birliği ve kalkınmaya çok güçlü bir ivme kazandıracaktır.

İzmir'de çöp yığınları tepkilere neden oluyor İzmir'de çöp yığınları tepkilere neden oluyor

Geçişin açılması; Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerimizin üretim ve ihracatını artıracak, ulaşım altyapısı geliştirecek, Akdeniz’in turizm kapasitesini daha da güçlendirecektir.

Aynı şekilde Rusya, Azerbaycan, Ermenistan ve Türkiye arasındaki demiryolu ağının genişletilmesinin de bölgesel ticarete son derece olumlu yansımaları olacaktır.

Hem ülkemiz hem bölgemiz için büyük önem arz eden Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Demiryolu Hattımızın bir kez daha hayırlı-uğurlu olmasını diliyorum.

Ulaştırma Bakanlığımıza, yüklenici firmalarımıza, projenin farklı aşamalarında görev alan işçisinden mühendisine tüm kardeşlerime şimdiden teşekkür ediyorum.

Sizleri bir kez daha saygıyla, sevgiyle selamlıyorum. Sağ olun, var olun, Allah’a emanet olun; kalın sağlıcakla…"